Koncertek
Találkozások
TAVASZI BÉRLET / 3.
2017. március 10. (péntek) 19:00
Duna Palota - Színházterem
Műsor:
- Beethoven – Dénes: Begegnung in Mondschein (Találkozások holdfényben) – „A Mondschein szonáta hangszerelése kisebb kitérőkkel” (Dénes István)
- J.B.G. Neruda: Esz-dúr trombitaverseny
- Dvořák: 8. (G-dúr) szimfónia, op.88
Közreműködik: Tarkövi Gábor – trombita
Vezényel: Dénes István
Műsorvezető: Dénes István
Jegyárak: 2 900 Ft - Jegytérkép
Tarkövi Gábor (Esztergom, 1969) trombitaművész tanára a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetében Geiger György, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola művészképzőjében pedig Varasdy Frigyes volt. Zenekari művészi karrierjét a Württembergi Filharmonikus Zenekarnál kezdte, majd 1994-ben a Berlini Szimfonikusokhoz (mai Konzerthausorchester), 1999-ben pedig a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarához került szólótrombitásként. 2004 óta a Berlini Filharmonikusok szólótrombitása.
Dénes István 1977-ben végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés, karmester és zongora szakán. 1987 és 1995 között a Brémai Színház első karmestere, 1995 és 2008 között pedig a Trieri Színház zeneigazgatója. Rendszeresen vezényel a Magyar Állami Operaházban, és a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein, miközben ünnepelt művésze az európai koncerttermeknek és fesztiváloknak. Újító szándékát jól reprezentálják a 2000-ben szerzett „Nokia-keringő zongorára” és a „Nokia-keringő zenekarra” c. művei, amelyek a komolyzene történetében első ízben használják a mobil telefont.
„Mint ismert, Beethoven 1802-ben komponált cisz-moll zongoraszonátájának (op. 27. No. 2) eredeti címe: „Sonata quasi una fantasia” (=Fantázia szonáta). A mű közkeletű elnevezése, - a „Mondschein”, „Holdfény” Ludwig Rellstab kritikustól származik, aki annak idején azt írta az első tételről, hogy az Őt a holdfényes luzerni tópartra emlékezteti. A művet később Laubensonate címen is népszerűsítették, mert Beethoven állítólag egy kerti lombozat (lombsátor) alatt improvizálhatta... „ Beethoven-Dénes: Találkozás holdfényben c. művemben érzéseim szerint három dimenzió keveredik össze, előre bocsátva, hogy ezek csak hipotézisek, és a feltevések a"Fantasia és a science fiction" határán mozognak:
1. Beethoven egy lehetséges találkozója a halhatatlan kedvessel (Unsterbliche Geliebte -Josephine Brunsvik de Korompa) Martonvásáron - bár tudjuk, hogy a művet Giulietta Guicciardi grófnőnek, - egy "másik kedves"-nek – ajánlotta;
2. Beethoven találkozása későbbi "én"-jével...;
3. Beethoven és a XXI. század találkozása…;
Ezen kívül még két motiváció a Mondschein-sonate meghangszerelésére, amely - az előbb említett nyomasztóan sokrétű élményvilág hatására - kicsit többre sikerült, mint hangok puszta átültetése zenekarra:
1. Az egyedülállóan zseniális "MŰ" maga, mely úgy önmagában, mint Beethoven életművében egy nagy rejtély és messze túllépi a Beethoven által addig ismert és használt - amúgy is állandó túlfeszülésben, robbanásban lévő - szimfonikus kereteket, előre mutatva Lisztig, Verdiig és Wagnerig;
2. A martonvásári titkokkal teljes, varázslatos környezet, amely a 2 évvel ezelőtti, életem első ottani koncertje alkalmával megihletett;
Még két gondolat, amely Beethovennel kapcsolatban mindig foglalkoztat és állandó feszültségben tart. Előttem áll a nagy kihívás, a tanulóéveimből visszamaradt kompozícióm "Hommage á Beethoven" újra gondolása - újra komponálása. Ez a művem annak idején - mai szemmel nézve igen csak kezdetleges tanulmány, csíratöredék volt, de megpróbálta a beethoveni építkezés és a beethoveni témák kombinációját egy modern felfogásban visszatükrözni. A legizgalmasabb rejtély azonban, hogy 9 hónappal Beethoven és Josephine Brunsvik 1812-es prágai találkozása után Josephine egy leányt szült, akit Minona-nak neveztek. M i n o n a (mondd visszafelé!): megdöbbentő, hogy mennyi szenvedély, titok, őrületesen végletes érzelmi paletta tartozik ehhez a hihetetlenül összetett és nyomasztón izgalmas témához, melyet már csak a zene képes túlszárnyalni.” (Dénes István zeneszerző gondolatai)
Johann Baptist Georg Neruda (1708-1780) cseh zeneszerző, hegedűművész és karmester Prágában, továbbá koncertmesterként a drezdai udvarban működött. Tizennyolc szimfóniát, tizennégy versenyművet, valamint szonátákat és egyházi műveket komponált, melyek közül a műsoron szereplő Esz-dúr trombitaverseny mindmáig a legismertebb.
Antonin Dvořák (1841-1904) cseh zeneszerző Beethovenhez hasonlóan kilenc szimfóniát írt és a brahmsi-schuberti hagyományhoz csatlakozva megőrizte a négytételes klasszikus szimfónia-modell formai kereteit és tételtípusait. A 8. szimfónia prágai ősbemutatója után Richter János – Dvořák jó barátja és műveinek elkötelezett népszerűsítője – a 8. szimfónia bécsi bemutató után, melyet a Bécsi Filharmonikusok játszottak, ekképpen lelkendezett a szerzőhöz írt levelében: „Biztos vagyok benne, hogy Téged is lenyűgözött volna az, ahogy a zenekar játszott. Valamennyien tudtuk, hogy ez a szimfóniád egészen kivételes alkotás. Egyként lelkesedtünk érte. Forró és őszinte diadal volt”. A darabot Dvořák egy cseh népdal melódiájára komponált, pompás variációsorozattal zárta. „Annak dacára, hogy elég jól megálltam a helyem a zene nagyszerű világában, ma is az vagyok, aki voltam – egy egyszerű, dolgos cseh zeneszerző.”
(Zelinka Tamás)
Az Őszi Bérlet és Tavaszi Bérlet egyenként: 11 500 Ft. | Az Őszi Bérlet és Tavaszi Bérlet együttes megvásárlása esetén az ár: 21 000 Ft. | Az Őszi Bérlet és Tavaszi Hangversenysorozat egy előadására szóló jegy: 2 900 Ft. A Családi Matiné Bérlet: 4 900 Ft. | A Családi Matiné Hangversenysorozat egy előadására szóló jegy: 1 200 Ft. Áraink 27% áfát tartalmaznak.
A Duna Szimfonikus Zenekar a műsorváltoztatás jogát fenntartja!