Váltás Mobil nézetre

Váltás Teljes képernyős nézetre

HU / EN

Koncertek

Hegedűs Endre zenekari estje

ŐSZI BÉRLET / 3.

2016. október 24. (hétfő) 19:30
MÜPA - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Műsor:

  • Chopin: 2. (e-moll) zongoraverseny, op.11
  • Csajkovszkij: 1. (b-moll) zongoraverseny, op.23

Közreműködik: Hegedűs Endre – zongora

Vezényel: Somos Csaba

Műsorvezető: Zelinka Tamás

Jegyárak: 2 500 Ft, 3 200 Ft, 3 900 Ft, 4 900 Ft, 6 900 Ft


Jegyek kaphatók közvetlenül a Müpa pénztáraiban (Komor Marcell u. 1., Andrássy u. 28.).
Interneten a www.mupa.hu oldalon, az Interticket hálózatán keresztül vidéken és a fővárosban és az Interticket honlapján: www.jegy.hu 2.500, 3.200, 3.900, 4.900 és 6.900 forintos áron.



Bővebb információ Hegedűs Endre honlapján és a MÜPA honlapján.





Hegedűs Endre (Hódmezővásárhely, 1954) Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, zenepedagógus. 1973-ban nyert felvételt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, ahol 1980-ban zongoraművész-tanári diplomát kapott. Tanárai voltak: Antal István, Kocsis Zoltán, Rados Ferenc, Schiff András és Hajdú Anna. Tíz nemzetközi zongoraverseny díjazottja. 1999-től 12 éven át tanított a Zeneakadémia Tanárképző Intézetének Budapesti Tagozatán. Gyakori muzsikuspartnere a Duna Szimfonikus Zenekarnak, melyek emlékét sikeres CD és DVD korongok is őrzik.

Somos Csaba (Szolnok, 1970) a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen 1994-ben karnagyi (tanárai: Jobbágy Valér, Erdei Péter), 1998-ban pedig karmesteri diplomát (tanárai: Lukács Ervin, Gál Tamás) kapott, és ugyanott 2015-ben DLA fokozatot szerzett. Doktori disszertációjának címe: Szövegábrázolási technikák és motívumok Franz Schmidt: Das Buch mit Sieben Siegeln c. oratóriumában. 1992-2009-ig a Vasas Művészegyüttes Énekkarának karnagya, 2002-ben megalapítja a Vass Lajos Kamarakórust, melyet a mai napig vezet, 2000-2003: a debreceni Csokonai Színház karmestere, 2004-től zeneigazgatója; 2004-2007: a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója; 2009-2013: a Magyar Rádió Énekkarának vezető karnagya; 2013-től: a Zeneakadémia Alma Mater Kórusának karnagya; 2016 márciusától a Magyar Nemzeti Énekkar vezető karnagya és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Karmester és Karvezető Tanszék tanára.



Frédéric Chopin (1810-1849) mindkét zongoraversenyét (e-moll és f-moll) saját maga részére írta. Az e-moll zongoraversenyt 1830. október 11-én, varsói búcsúhangversenyén játszotta először. Érdekes, hogy ez alkalommal is – az akkori szokásnak megfelelőn – a versenymű első tétele után egy énekszámot iktattak be: Wolkow kisasszony zenekari kísérettel egy áriát énekelt. Ezután következett az e-moll zongoraverseny Adagio és Rondo tétele. „Adagióm inkább romantikus, nyugodt, melankolikus hangzású, nem kell erőteljesen lenyűgöznie. Úgy hasson, mint valami visszapillantás egy olyan helyre, amely bennünk ezer kedves emléket ébreszt. Álmodozás legyen holdfényes szép tavaszi éjszakáról. Ezért kísérem szordinós vonósokkal…” A Románc feliratú lassú tételt a szerző Constantia Gladkowska énekesnő iránt érzett nagy szenvedélye ihlette. Heine, Chopin párizsi baráti köréhez tartozó, neves német költő találóan vélte felfedezni Chopin művészetében a lengyelek lovagias érzületét és történelmi fájdalmát, a franciák könnyed báját, kecsességét és a németek mélyen átszellemült romanticizmusát. Heine szavai ma is időtállóak: valóban így áll előttünk Chopin e-moll zongoraversenye is.

„A munka nagyon lassan halad és nem igen akar sikerülni. Töröm a fejemet, hogy milyen zongorafutamokat eszeljek ki.” Ezt Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840–1893) írta testvérének a b-moll zongoraverseny munkálatai közben. Amikor elkészült és a kottát megmutatta a versenymű címzettjének, Nyikolaj Rubinstein zongoraművésznek, ő köszönés helyett azt üzente a szerzőnek, hogy „ki kell irtani belőle a banalitásokat és játszhatóvá kell tenni néhány lejátszhatatlan részt”. Csajkovszkijt mélyen megbántotta barátja véleménye, ezért törölte a Rubinsteinnek szóló ajánlást, s helyette Hans von Bülow nevét írta a címlapra. Bár Liszt tanítványa is nehéznek találta a művet, de vállalkozott bemutatására, sőt a sikeres bostoni premier (1875) után németországi városokban is eljátszotta. A mű töretlen népszerűsége az első tétel páratlanul ünnepélyes bevezetőjének köszönhető, amely hatalmas zengésével lenyűgözi a hallgatót. A csillogó "főtéma" a viszonylag hosszú kibontás után azonban többet már nem tér vissza. A mű első címzettje, Nyikolaj Rubinstein később belátta tévedését, és ő is elkezdte játszani Európa szerte Csajkovszkij zongoraversenyét.

(Zelinka Tamás)



Az Őszi Bérlet és Tavaszi Bérlet egyenként: 11 500 Ft. | Az Őszi Bérlet és Tavaszi Bérlet együttes megvásárlása esetén az ár: 21 000 Ft. | Az Őszi Bérlet és Tavaszi Hangversenysorozat egy előadására szóló jegy: 2 900 Ft. A Családi Matiné Bérlet: 4 900 Ft. | A Családi Matiné Hangversenysorozat egy előadására szóló jegy: 1 200 Ft. Áraink 27% áfát tartalmaznak.

A Duna Szimfonikus Zenekar a műsorváltoztatás jogát fenntartja!

KONCERTNAPTÁR

2024 április
H
K
Sz
Cs
P
Sz
V
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
28
29
30
1
2
3
4
5

KÖVETKEZŐ KONCERTEK

Kincsem // Cinema and Symphony // 04.27. Győr

KINCSEM
2024. április 27. (szombat) 19:00
Richter Terem
(9021 Győr, Aradi vértanúk útja 16.)

Kincsem // Cinema and Symphony // 05.03. Szolnok

KINCSEM
2024. május 3. (péntek) 19:00
Aba-Novák Agóra Kulturális Központ
(5000 Szolnok, Hild János tér 1.)

Requiem Gerenday Ágnes emlékére

2024. május 11. (szombat) 20:00
Szent István Bazilika
1051 Budapest, Szent István tér 1.

Bűvös kürtök

Uránia Bérletsorozat 2024 Ősz
2024. szeptember 13. (péntek) 19:00
Uránia Nemzeti Filmszínház
(1088 Budapest, Rákóczi út 21.)

Őszi hangulatban

Uránia Bérletsorozat 2024 Ősz
2024. október 18. (péntek) 19:00
Uránia Nemzeti Filmszínház
(1088 Budapest, Rákóczi út 21.)

HÍRLEVÉL

FELIRATKOZÁS